dinsdag 15 oktober 2019

Samhain



Het is vandaag 13 oktober 2019 en het is Volle Maan. Deze oktober maan wordt ook wel de jachtmaan genoemd. En ik ben gaan jagen gister. Dit was mijn buit:
* kastanjes
* eikels
* bladeren voor het maken van de roosjes (onderaan een filmpje hoe je ze kunt maken)
* takjes

Deze buit heb ik gevonden bij ons in het honden losloopgebied. Meer dan een beetje natuur heb je er niet voor nodig. Zelfs als je in de stad woont zal er een park zijn waar bomen staan...
Van mijn buit heb ik een soort van mandala achtig knutsel-frutstel werk gemaakt en toen het klaar was zag ik er het Jaarwiel in. Het jaarwiel symboliseert de kringloop van de natuur en is afkomstig uit de tijd van de Kelten. Hun jaar verliep niet met de seizoenen zoals bij ons, maar het oogsten, zonnewendes en equinoxen.


Het Jaarwiel geeft dus de momenten aan van oogst, de zonnewende's en equinoxen. En dat wordt als sinds de oudheid gevierd. Het begint normaal gesproken bovenaan bij Yule (21 december), maar omdat het hier over Samhain gaat heb ik het jaarwiel ook daar laten beginnen. Samhain is het laatste feest, belangrijke moment eigenlijk, van het Jaarwiel. Het is tenslotte Oud op Nieuw voor veel natuur religiën. Voor degenen die geen idee hebben waar ik het over heb; Samhain is het Keltische woord voor Halloween. Een andere naam is All Hallow's Eve. Wat de oogstfeesten, zonnewende's en equinoxen precies zijn wil ik in een volgend bericht graag uitleggen, maar in dit bericht concentreren we ons even - zo goed en zo kwaad als ik kan - op Samhain.

Samhain is een periode waarin de sluier tussen 'hemel' en aarde zo dun is dat overledenen en andere energieën makkelijk contact kunnen maken met het leven op aarde. Dit kan heel onschuldig zijn, bv dat de radio uit het niets aanspringt, of dat je stemmen hoort, een deur opeens dicht gaat. Of dat je de geur ruikt van iemand die is overleden, of hem of haar gewoonweg voelt.

Mijn kids, hier 6 en 10 jaar (9 jaar geleden!)

Deze energieën worden graag erkent. Ze vinden het prettig als je laat merken dat je hen opmerkt zal ik maar zeggen. Hoe kun je dat doen:
* zet foto's neer van overleden personen. Als je een altaar hebt kun je daar natuurlijk een mooi hoekje maken.
* dek de tafel met een bord extra.
* praat met de energie of de overledene en vraag welke boodschap er voor jou is. Dit kan zich uiten op vele manieren en meestal op een hele andere manier dan jij in gedachten had. Ze hebben vaak nogal wat (galgen)humor...
* praat met je huisdier! Zij laten hun licht op andere manieren op situaties schijnen.

* bezoek het graf van iemand die je kende. Ruim het wat op, zet er een nieuw bosje bloemen neer, etc.
* maak het lekker donker in de kamer en steek veel kaarsjes aan. Zet er ook een paar in de vensterbank, en als het kan buiten in bv een lantaarntje.
* leg een kaartje uit je tarot deck of orakel, of vraag of iemand anders het voor je wil doen
* schrijf je angsten op papiertjes. Maak buiten (of op een veilige manier binnen) een vuurtje en verbrand de papiertjes terwijl je iets zegt in de zin van: ..... (naam persoon of onderwerp), mijn angstgevoelens voor jou worden hiermee teniet gedaan. Ik ben verlost.

Dit zijn slechts ideeën. Misschien wil jij het nog wel wat spannender maken. Of vind je bepaalde dingen juist eng om te doen. Samhain daagt je een beetje uit om je angsten onder ogen te zien, om je schaduw te omarmen. De dood kan daar een van zijn. Het gaat erom dat je stilstaat bij het leven en de dood. De dood hoort nou eenmaal bij het leven.


Blessed be y'all!

Sheavida


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Other Stardust you might like

Elfje #79 Vuur ... en meer!

Elfje #79 Vuur🔥 Geeft warmte Maar ook gevaar Creatie en innerlijke transformatie Element 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 Vuur is één van de elem...