zondag 7 april 2024

Global Drums Gathering in De Heeg (Maastricht)

Vandaag, zondag 7 april 2024, een dag vóór nieuwe maan en een volledige zonsverduistering, vonden er wereldwijd drum bijeenkomsten plaats.

Global Drums Gathering


Om 11.33u zou worden gestart, dus als we kijken naar waar de tijd begint, zou Australië  als eerste starten, en zou er geëindigd worden in het meest westelijke puntje van Noord Amerika.

Het evenement zag ik voorbij komen op Facebook, in Heerlen ergens. Ik wilde in eerste instantie met het openbaar vervoer gaan, maar dat bleek nogal tijdrovend te zijn voor zo'n klein stukje; 1,5 uur met bus, trein en bus heen, en ook weer terug. Dus toen kwam nog geen week van te voren op het idee om gewoon zelf een drum cirkel te organiseren. 

Nou moet je weten; ik heb geen echte drum, maar ik heb wel een bedelaarsdrum; een heerlijke handdrum waar je snelle tromroffels mee kunt maken☺. 


Ik had een stukje erover geschreven op de site van Global Drums Gatherings, had een oproep gedaan bij Meet5, en een evenement aangemaakt op Facebook. Ik kreeg heel veel misschien reacties, en twee serieuze reacties van vrouwen en die twee waren er ook, waarvan eentje met haar twee dochters. Daarover straks meer. 

Ik wil eerst vertellen wat er allemaal gebeurde, ik vond het zo bijzonder, en ik ben diep dankbaar voor deze ervaring.

Omgaan met vrouwen is altijd al moeilijk voor me geweest; ik voelde me heel vaak de vreemde eend in de bijt, het vijfde wiel, onbegrepen, uitgelachen, buitengesloten, met andere woorden; nog helemaal rauw van de heksenwond, zoals deze zo mooi wordt beschreven in het boek van Celeste Larsen.


Om nu dan zo'n eerste keer een evenement als dit te organiseren met alleen maar vrouwen, was voor mij dan ook echt een mijlpaal. 

Gisteravond had ik al mijn spulletjes klaar gelegd voor vandaag; mijn bedelaarsdrum, maar ook de bongo die ik nog had, maar eigenlijk nooit gebruikte. Ook mijn kleding, en een speaker om muziek op te kunnen zetten om op te drummen. Dat laatste bleek overigens totaal overbodig, maar dat terzijde☺. Het pop-up Labyrinth van 25 meter dat ik had gevingerhaakt van sisal touw ging ook in de tas, en een flesje water.

De bedoeling was dat ik rond 10u op de plek zou zijn waar we zouden drummen, en dat ik daar de 'ruimte' zou reinigen met reiki 2 symbolen en met trommelgeluiden. Vanaf 11u zouden de anderen komen, en om 11.33u zou het drummen beginnen. Het liep allemaal net even anders, maar niet minder leuk!

Zo versliep ik me en schrok ik om 9.57u wakker... Ik verslaap me echt heel zelden, en ben echt geen langslaper; wakker is bij mij ook uit bed en dingen doen. Dus met een halve kop koffie op, snel snel aan de kraan gewassen en een krentenbolletje in mijn ene hand, en mijn fiets met de tassen in de andere, liep ik naar de afgesproken plek. In onze applboom in de voortuin zag ik een koolmeesje driftig heen en weer hippen, en onderweg vlogen twee roodborstjes vlak over mijn hoofd. 

Even na elven kwam de eerste deelneemster aan, en net toen we de elementen aan waren aan het roepen, kwam de tweede aan met haar twee mooie dochters. Zo hebben we met ons vijven een hele mooie drumsessie voor de Global Drum Gathering gedaan met als doel verbinding met alle gelijkgestemden ter wereld, met de natuur, en met elkaar. 



Ik had het pop-up Labyrinth neergelegd, en al drummend liepen we om beurten de spiraal binnen. Zo'n spiraal lopen kan je antwoord geven op vragen waarvan je niet eens wist dat je ze had. Echt buitengewoon. Als de ene in het midden was, liep de ander het labyrinth binnen, en zo kwamen we elkaar dan tegen, groeten elkaar en liepen weer verder. 

Er kwam een hond heel blij aanrennen, die tussen ons door rende, aan onze spullen rook, en rondjes rende, maar het labyrinth ging die niet op, alsof hij aanvoelde dat het sacred space was!

Na ruim een half uur drummen waren we allemaal moe van de gevoelens, van de ervaring, en van het drummen zelf, en toen deelden we wat we hadden ervaren, en dat was echt zo ontroerend mooi. Zo was er iemand bij die besefte dat het NU haar tijd was om in haar kracht te gaan staan; ze kreeg allemaal cijfers 7 die op haar neerdaalden in het midden van het labyrinth, er was iemand die dankbaar was voor de weg die we aflegden samen in de spiraal. Iemand anders voelde zich erg gezien in het midden en dat gevoel mag ze uitwerken, want voor haar toekomstige werk mag ze vaker in de schijnwerpers staan. En ik... ik merkte dat ik snel uit balans ben, want in het midden gekomen was ik mijn drum ritme kwijt hahaha. 



Nou ja uiteindelijk kwam het erop neer voor mezelf dat ik me totaal niet eenzaam voel als ik alleen ben. Maar ik kan me wel erg eenzaam voelen in gezelschap als er geen gelijkgestemden zijn. En dat ik me deze ochtend dus niet alleen en ook niet eenzaam voelde. En dat was ontzettend mooi.

Op weg naar huis kwam er een oranje vlinder vlak langs me vliegen.... zo bijzonder ook.

Heel hartelijk dank Global Drums Gathering. Op naar de volgende gathering!

Liefs,

Vivian Dassen 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Other Stardust you might like

SYMBOOL: HEXAGRAM

HET HEXAGRAM Het symbool van deze maand is het Hexagram (Grieks), oftewel het Sexagram (Latijn). Zie de vereenvoudigde afbeelding als voorbe...