woensdag 1 mei 2024

BELTANE! FEEST VAN DE VRUCHTBAARHEID

Woensdag 1 mei Beltane 

Vandaag is het Beltane, een natuurgodsdienst die over de hele wereld gevierd wordt. Het begon toen gisteravond toen de zon onderging. 

Beltane is een feest van vuur en luidde bij de Kelten het begin van de zomer in. Beltane bevindt zich tegenover Samhain op 1 november op het wiel van het jaar. Het mooie is dat de sluiers dunner zijn tussen de aarde en het universum; er kunnen meer energieen doorheen en dat kan voor aparte gewaarwordingen zorgen. Denk aan boodschappen van de engelen, van je gidsen, maar ook energie van aardgebonden geesten en entiteiten!
Wat het verschil is kun je HIER lezen.
Hoe je je kunt beschermen als je dat vandaag nodig hebt, lees je HIER.

TWEE BELANGRIJKE FEESTEN

Beltane en Samhain delen het jaar in helften. Samhain is het begin van het Keltisch Nieuwjaar, en ook het begin van de winter. Beltane luidt het begin van de zomer in; het zijn de twee grootste feesten van het jaarwiel.

BELTANE BEGON OP 1 MEI OM 00.00U
Beltane begon dus afgelopen nacht toen de zon onderging. Bij de Kelten begon de nieuwe dag al bij zonsondergang. En je begon de dag dus met slapen. En dat vind ik heel interessant. Stel je voor dat we leven om de informatie door te kunnen geven via onze dromen, aan het universum!

VRUCHTBAARHEIDSFEEST 

Tijdens Beltane werden veel vuren ontstoken. Vee werd tussen 2 van zulke vuren doorgeleid om vruchtbaarheid te garanderen. Want Beltane is net als Imbolc en Ostara een vruchtbaarheidsfeest.

Vaak werd er ook gedanst om meipalen. Een rode met witte linten versierende tak of boom of paal, waar jonge stelletjes omheen dansen voor vruchtbaarheid. De witte linten stonden voor het sperma, de rode linten voor de cyclus van de vrouw. Daar zie je de symbolen van vruchtbaarheid weer terug.


HET ELEMENT VUUR
Vuur is het innerlijke licht van onze ziel. Een vonk universele levenskracht die niet te stoppen is.

Vuur kan consumeren, maar kan ook transformeren en geeft licht en warmte ervoor terug. Vuur brandt uitbundig, zonder restricties en laat zich helemaal gaan. Dat is de spirit van Beltane!

Dit is de vuurenergie van deze dag. Het element vuur is ook in de natuur aanwezig als de zon die warmte geeft. Zon, passie, liefde, kracht, loslaten, het zuiden. Je mag vuur behandelen als liefde. Liefde is fijn, maar te veel is verstikkend. 
"Too much love will kill you", zong Freddie Mercury ooit. Een goede raadgever!

Pas op dat je deze dag niet te snel wilt, niet te impulsief gaat. Je mag van avontuur houden, maar ga niet elke keer (vandaag) het avontuur opzoeken. Alle elementen zijn mooi, krachtig en machtig. Gebruik element vuur vandaag op een bewuste  manier.

BIJNA GRATIS BELTANE VIEREN:

+ was je gezicht met meidauw
+ vlecht een bloemenkroon 
+ neem een ritueel bad / douche
+ kook een Beltane-recept
+ dans op je favoriete muziek
+ versier je huis met bloemen
+ ga wandelen
+ werk in je tuin
+ wandel rond je huis, 
+ wees dankbaar en vraag om bescherming
+ organiseer een picknick
+ start een nieuw creatief project
+ laat wat offers achter voor de elfen
+ steek een vreugdevuur aan
+ brand een kaars
+ maak een miniatuur meiboom voor je altaar
+ versier een boom met kleurrijke linten die jouw wensen vertegenwoordigen
+ maak een lintstaf
+ loop blootvoets buiten
+ maak een meimandje en breng het naar iemand die wel wat vrolijkheid kan gebruiken
VIND HET VUUR TERUG
Vind het vuur terug in jezelf, je werk, je liefde, je gezin, je hobby of waar jij ook wat vuur in kunt gebruiken. Jij bent als mede creator de persoon om vuur in je leven te brengen in die gebieden waar jij het nodig hebt. 

GODINNEN DIE JE KUNT AANROEPEN

Beste Artemis, maak mijn doel duidelijk en waar, laat me vrij en wild rennen zoals jij.

Beste Isis, help me mijn diepste wonden te genezen en mijn leven opnieuw te creëren.

Beste Aphrodite, laat me mijn lichaam omarmen als mijn tempel en genieten van de zoetste genoegens van het leven.

Beste Rhiannon, laat me mijn magie en wijsheid wakker maken, zodat ik de koningin van mijn koninkrijk mag zijn.

Beste Shakti, maak je oerkracht in mij wakker, en stijg in gelukzaligheid in en door mij heen.

Beste Hera, zegen mij in heilige vereniging met mijn geliefde, op aarde zoals we al in de hemel wonen.

Beste Flora, kroon me met een bloemenkrans en zegen me met schoonheid in alle uren.

Beste Freya, help me te weten dat het voor mij veilig en juist is om van genoten en bekoord te worden.

Beste Xochiquetzal, help me elke droom in mijn hart te verwekken, te koesteren en te baren.
VERWELKOM VUUR

Fijne woensdag! Verwelkom vuur in je leven in de vorm van inspiratie, wilskracht, moed, activiteit, liefde, energie, assertiviteit en passie. Alleen element vuur kan licht geven. Laat het vuur in jezelf naar buiten komen in de vorm van licht, voor jou zelf en anderen. Dans, zing, wees vrolijk en vier het!

Beltane blessings!

Vivian

Bronnen:
Witchywitch -Helga van de Broeck
Fluisteringen - Suus Rutten
Eigen ervaring en interpretaties


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Other Stardust you might like

Elfje #79 Vuur ... en meer!

Elfje #79 Vuur🔥 Geeft warmte Maar ook gevaar Creatie en innerlijke transformatie Element 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 Vuur is één van de elem...